Sedmnáct procent kantorů působících na základních školách v Královéhradeckém kraji učilo uplynulý školní rok bez odpovídající kvalifikace.

Hradecko zachraňuje zdejší pedagogická fakulta, přesto však mohou mít ředitelé problém sehnat pedagogy s aprobací především na cizí jazyky.

Ačkoli v posledních třech letech ubyl se snižujícími se stavy učitelů na školách také počet kantorů s nedostatečným vzděláním, je Královéhradecký kraj regionem se čtvrtým nejvyšším podílem nekvalifikovaných učitelů na základních školách. Vyplývá to z aktuálních statistik Ústavu pro informace ve vzdělávání.

Hradci a jeho okolí výrazně pomáhá zdejší pedagogická fakulta. „V základních školách zřizovaných městem žádné problémy s nedostatkem učitelů nemáme. Spíš právě naopak, nabídka tu převyšuje nad poptávkou. Máme dokonce seznam uchazečů, kam se mohou učitelé hledající zaměstnání zapsat. Ani z výročních zpráv základních škol nevyplývá, že by trpěly nedostatkem aprobovaných pedagogů,“ říká vedoucí odboru školství magistrátu Alena Synková. A dodala, že vliv na příznivý stav má jistě i to, že je v Hradci pedagogická fakulta a spousta studentů tu zůstává i po škole.

Problémy však mohou mít ředitelé „základek“ s hledáním pedagogů aprobovaných na výuku konkrétních předmětů. Často jimi podle údajů Ústavu pro informace ve vzdělávání bývají kantoři cizích jazyků. Podíl žáků, kteří se učí cizí jazyk, roste, aprobovaní pedagogové jsou však nedostatkovým zbožím.
„U nás ve škole je kolem šestadevadesáti procent aprobovaných učitelů. Teď mám kantorů dostatek a jsem rád, že další shánět nemusím. Vím, že jazykáře třeba bych hledal těžko. Sháněl jsem učitele s aprobací tělocvik a zeměpis a bylo to komplikované. Stejně tak jsem loni horko těžko sháněl pedagoga s aprobací na biologii a chemii,“ popisuje situaci ředitel Základní školy Karlova v Novém Bydžově Ladislav Vlachý. Přiznává však, že výtvarnou nebo občanskou výchovu na škole učí i ti, kteří tyto obory nevystudovali.

Také podle ředitele Základní školy Kukleny Pavla Hebelky bývá nejobtížnější nalézt aprobované učitele cizích jazyků a informatiky. „S nedostatkem učitelů se nepotýkáme. Cizí jazyky učí i kantoři, kteří nemají přímo příslušnou aprobaci, ale mají další kvalifikaci v oboru, státní zkoušky a podobně,“ podotkl Hebelka.

Nejméně kvalifikovaných učitelů působí v mateřských školách. Přesvědčila se o tom při hledání zaměstnanců například ředitelka Naděžda Petrusová z Hořiněvsi.

Kvalifikaci si přitom učitelé měli začít doplňovat do roku 2010. Z českého školství jinak mohla odejít pětina kantorů. Novela zákona prodloužila tuto lhůtu o čtyři léta.

LENKA KAŠPAROVÁ