Malšovický nadjezd je pro cyklisty noční můrou. Cyklostezka na nadjezdu chybí, cyklisté tak musí kličkovat mezi auty nebo jet nelegálně přes chodník. Blýská se ale na lepší časy, město vyřeší nepřehlednou situaci na nadjezdu v novém projektu.

Cyklisté o prostor bojují s trolejbusy, ale i s kamiony, které mají namířeno na odstavné parkoviště u Flošny. Často raději poruší zákon a jedou po chodníku, čímž ale zase ohrožují chodce.

Nejhorší situace vzniká pro ty, kteří na nadjezd jedou po cyklostezce od staré nemocnice. „Před nadjezdem cyklostezka končí bez vyústění na silnici, takže cyklisté buď musí pokračovat po chodníku, nebo sjet do vozovky přes trávu,“ popsal situaci předseda Komise místní samosprávy Malšovice Petr Vošoust.

Cyklokoordinátor města Karel Šimonek uvedl, že návrh na řešení komplikované situace vznikne do konce roku. „Projekt poté představíme dopravnímu inspektorátu policie, aby bylo navržené řešení reálné. Oslovit chceme i místní samosprávu,“ sdělil Šimonek.

Jet na kole po nadjezdu je trochu bojovka, to potvrzuje i cyklista Pavel Zajíc. „Směrem z města jedu po stezce, nahoru vyšlapu po chodníku a v půli viaduktu sjedu z obrubníku na silnici,“ popsal svou strategii Zajíc.

Komu nadjezd patří?

Nadjezd má ještě jeden problém – nevyjasněné vlastnické vztahy. Samotný nadjezd je silnicí III. třídy, patří tedy kraji. Nájezdové větve ale patří někomu jinému. Město ohledně vlastnictví již jednalo s krajem, teď bude na řadě provedení mostní prohlídky. „Po prohlídce uvidíme, v jakém stavu most je,“ upřesnil vedoucí odboru správy majetku města Milan Brokeš.

Kraj se k nadjezdu dle Brokeše příliš nehlásí. Další jednání s krajem bude nejspíš v lednu, až bude mít město k dispozici protokol z mostní prohlídky. Ten by měl být hotový v prosinci.

Jak přesně se nadjezd promění, zatím není jasné. Kvůli zmatku ve vlastnických vtazích se ale do nadjezdu zatím nebude zasahovat stavebně. „Samotný návrh ještě nemohu komentovat. Základem je ale zlegalizovat bezpečný pohyb cyklistů po nadjezdu. Proto chceme realizovat dopravní značení,“ uvedl Šimonek. Podle Vošousta stezka pro cyklisty kdysi na vozovce vyznačená byla, ale zrušili ji.

Deset let bez revize

Podle Brokeše nadjezd nevypadá, že by byl v úplně dezolátním stavu, poslední prohlídka se ale uskutečnila před deseti lety a most je dlouhodobě neudržován. „Je to jediný most v Hradci, do kterého se po několik let neinvestovalo. Jen jednou technické služby z pokynu primátora natřely zábradlí,“ komentoval situaci Brokeš.

Stěžejní tedy budou výsledky mostní prohlídky. „Uvidíme, jestli se přijde na nějaké závady, které by bránily provozování mostu,“ řekl Brokeš.

Nadjezd by měl do budoucna projít kompletní rekonstrukcí, kdy to ale bude, Brokeš neví. „Rekonstrukci by měl realizovat kraj, to bude ale asi v horizontu několika let,“ uvedl.

Michaela Horynová