Na jednu stranu se peníze šetří, kde to jen jde, ale na stranu druhou si vedení rozděluje statisícové odměny nebo kupuje luxusní služební vozidla… To je případ Pardubic, ale také sousedního Hradce Králové.
Jednoho z vysokých představitelů královéhradecké krajské policie vyšetřuje inspekce policie kvůli čtvrtmilionové finanční injekci.
„Jde do výslužby a z průměrných platů se počítá renta, kterou bude doživotně dostávat. A tím čtvrtmilionem se mu ten průměrný základ o hezkých pár tisíc navýší. Zatímco řadovým policistům, kteří šlapou ulice, se bude na výplatních páskách škrtat, tak velitelská elita na jejich úkor vesele podojí státní rozpočet,“ řekl jeden z policistů.
A nespokojení jsou i řadoví hasiči v Pardubickém kraji. Důvod? Krajské ředitelství hasičů si pořídilo jako velitelské vozidlo limuzínu Škoda Superb v nejvyšší možné motorové i výbavové třídě. Podle oficiálního ceníku automobilky se běžná tržní cena takového vozidla s benzinovým motorem o obsahu 3,6 litru s náhonem čtyř kol, automatickou převodovkou a vybavením vyšší třídy pohybuje minimálně kolem 1,3 milionu korun. Jenže podle hasičů stálo o třetinu méně.
„Vozidlo Škoda Superb bylo pořízeno v souladu se Systemizací vozidel HZS Pardubického kraje, jako velitelské vozidlo pro krajského ředitele. Vůz byl součástí dodávky devíti vozidel, která nahradila devět vozidel Škoda Favorit z vozového parku. Vysoutěžená cena Škody Superb byla 891 190 korun,“ uvedl Aleš Černohorský, náměstek ředitele HZS Pardubického kraje. Limuzína tak měla být o 400 tisíc levnější.
Jedná se v současné ekonomické situaci, kdy není pomalu ani na výplaty hasičů a vybavení stanic, o zbytečný luxus nebo nutnou investici? Názory se různí i mezi samotnými hasiči. „V Praze protestujeme, že nemáme peníze a zároveň si nakupujeme limuzíny. Jak to asi vypadá?“ ohrazují se proti nákupu pardubičtí hasiči s tím, že na reprezentativní účely by pohodlně stačila i obyčejná fabia nebo octavia, která by nestála ani polovinu toho, co superb.
Města i obce se zoufale snaží zachránit služebny a hasičské stanice. Najdou se však i případy, které zavání mrháním státních peněz.
Pro obyvatele městské části Severní Terasa v Ústí nad Labem je to hodně špatná zpráva.
Léta byli zvyklí na přítomnost policistů ve svém obvodu. Teď o ně přijdou. Policie na severu Čech dostane nejméně peněz za posledních deset let a musí šetřit, služebnu proto na jaře zavře.
„Je to špatné. Když budu chtít jít něco nahlásit na policii, to budu muset jet až do Božtěšic. Co to je za manévry? To by neměli nechat dopustit,“ stěžuje si jedna z místních obyvatelek Jana Kopáčková.
Není sama, kdo takto naříká. Přidat by se mohli třeba obyvatelé Zlonic na Kladensku, Bzence na Hodonínsku nebo ostravské městské části Kunčice. Všude tam se uvažuje o zrušení či omezení policejních oddělení.
Slevíme, zůstaňte
Ministerstvo vnitra, pod které spadá policie či hasiči, stojí před nejbrutálnějším škrtem v novodobé historii – v příštím roce přijde o více než osm miliard korun.
O svoje služebny (policejní i hasičské) nechtějí přijít v podstatě nikde. Tam, kde je policie v pronájmu, proto některé obce a jejich starostové nabízejí snížení nájemného na symbolickou částku.
Třeba ve zmiňovaných Zlonicích si před dvěma lety novou služebnu místní lidé doslova vymodlili a zaplatili za ni pět milionů korun. Obec se kvůli tomu zadlužila. Teď má na vybranou: buďto se budova zavře definitivně a policisté odejdou, nebo jí radní policii s nejasným výsledkem pronajmou za korunu a přesunou se do ní policisté z Velvar.
Způsobů, jakými se teď šetří, je však více. Na některých místech třeba policie zvažuje, že z oddělení udělá jen pouhé služebny. Tedy zjednodušeně řečeno, že policisté nebudou v budově stále, ale jen pár dní v týdnu v úředních hodinách.
„Nebude to vidět hned, ale za pár měsíců lidí poznají, že policisté začínají mizet,“ varuje šéf policejních odborů Milan Štěpánek.
Policie totiž vyhlásila stop stav. Nové příslušníky, kteří by nahradili lidi odcházející do důchodu nebo do civilu, hledat nebude. Ze stávajícího počtu 42 tisíc policistů klesne počet za dva roky na 40 tisíc.
JAN KLIČKA
JAN ŠAFÁŘ
JAN ŠAFÁŘ
JIŘÍ SEJKORA