„Klient 86, přepážka číslo 38,“ hlásí robotický hlas odbavovacího systému. Na chodbě hradeckého úřadu práce sleduje informační tabuli asi dvacítka lidí. „Čekala jsem asi půl hodiny, není to žádná hrůza,“ říká mladá žena, která vychází z jedné z desítek kanceláří. Žádala o příspěvek na bydlení a příspěvek pro dvě děti. „Nájem se nám zatím nezvýšil, ale hrozně vyletěly zálohy na energie. Nevím přesně, kolik bych měla dostat, ale určitě to to zdražení nepokryje. A to nemluvím o tom, o kolik je dražší jídlo,“ krčí rameny.

Právě u příspěvku na bydlení a přídavku na děti pozorují úředníci největší nárůst žadatelů. „To jsou dávky vázané na příjmy a náklady a na aktuální ekonomickou situaci. Pořád ještě zpracováváme jednorázový příspěvek na dítě, což je nová dávka,“ vysvětluje ředitel pobočky úřadu práce v Hradci Králové Martin Horák.

Pavlína Springerová je první ženou v čele hradecké radnice.
Ruská invaze je projev východního barbarství, říká nová hradecká primátorka

„Musíte si počkat, vaše žádost se vyřizuje, odesílali jsme to minulý týden,“ říká na chodbě staršímu muži úřednice. Ten nespokojeně odchází a na schodech před úřadem si pak uleví.

Nárůst bude ještě větší

Podobných lidí, kteří potřebují pomoc státu, je čím dál víc. V první polovině roku to bylo o desítky procent. „Teď ještě nemáme celkové počty, ale myslím, že ten nárůst bude ještě větší, protože došlo ke zvýšení normativních nákladů a zcela určitě se zvýšil počet lidí, kteří na dávku dosáhnou,“ předpokládá Horák, který si myslí, že meziročně přibyde až 80 procent klientů.

Největší nápor je vždy na začátku čtvrtletí. Teď tak mají úředníci nejvíc práce s vyřizováním žádostí. Na to mají zákonné lhůty 30 dní a v případě složitějších případů pak dvojnásobnou dobu. „Žádosti se postupně vyřizují tak, aby bylo možno je vyplácet pokud možno v zákonných lhůtách, případně s co nejmenším zpožděním,“ říká Horák.

Stížnost na délku administrativního procesu zatím žádnou nedostal. Klientů ale přibývá a počet úředníků se nemění. „Vše se snažíme vyřídit včas. Ale máme tady dva faktory. Jednak to jsou naše kapacity a pak je to kvalita podaných žádostí. V řadě případů vyzýváme klienty k doplnění žádostí, dodání chybějících podkladů. A tam záleží na tom, jak rychle jsou schopní reagovat,“ vysvětluje delší termín vyřizování některých případů ředitel krajské pobočky.

Jeho lidé teď nápor žadatelů v normální pracovní době nestíhají. „Na některých pracovištích se pracovalo o sobotách, jinde to řeší tak, že zůstávají v práci déle. Dřív úředníci v prvních dvou měsících kvartálu nabírali přesčasy a ve třetím si je pak vybírali. Teď už ten prostor není, takže se proplácejí,“ popisuje Horák a dodává, že úřad pro tyto případy dostal peníze navíc. Pomáhá si také brigádníky na administrativní pomoc.