I tak končí lidé, kteří nadšeně nakupují na úvěr, aniž by mysleli na budoucnost. Předvánoční nákupy jsou toho každoročním příkladem.

„Je to dobře vymyšlené. Spousta z nás odkládá nepříjemné věci na pozdější dobu. To je lidská přirozenost. Mnozí nakupují, aniž by měli představu, jak peníze vydělají a vrátí,“ hodnotí strategii obchodníků psycholog Vladimír Taubner.

Podle něho totiž život řídí emoce, ne rozum. Věc, po které touží, si někteří lidé bez rozmyslu koupí. Žijí přítomností, na budoucnost se neohlížejí. A tak u nich potřeba okamžité radosti potlačí smysl pro zodpovědnost.

Před Vánocemi tržby prodejců několikanásobně vzrůstají. Někteří dokonce mluví i o tom, že se jejich prodej zvýšil až dvojnásobně.

„Na úvěr si kupuje zboží přibližně jedna třetina zákazníků a tento počet je konstantní po celý rok. Letos se prodává lépe než loni. Více lidí si také kupuje spotřebiče na splátky,“ uvedl jednatel jedné z hradeckých elektroprodejen Jan Valenta.

Potvrdila to i vedoucí prodejny nábytku Jitka Martincová. „Teď před Vánocemi k nám chodí hodně zákazníků, na úvěr si bere zboží asi deset procent z nich,“ řekla.

Na základě své praxe psycholog Taubner tvrdí, že lidé často řeší svízelnou situaci tím, že jeden dluh vytloukají jiným. Klidně si půjčují dál a většinou dopadají špatně.

„Chce to při nákupech potlačit emoce a myslet,“ dodává závěrem.

Lenka Kašparová