Stavba Hlavního nádraží v Hradci Králové, podle návrhu Ing. arch. Václava Rejchla, ml., na kterém spolupracoval se svým bratrem Ing. arch. Janem Rejchlem, byla otevřena 5. května 1935 jako již třetí nádražní budova.

Oproti prvnímu nádraží, jehož výpravní budova, ale i celé kolejiště bylo obehnáno příkopem, se stavba stávající budovy otevírá do náměstí. Poloha nádraží, která byla určena v polovině 19. století s ohledem na pevnostní statut města Hradec Králové v místě městu vzdáleném, si pro novou nádražní budovu vyžádala reprezentativní stavbu.

Věž ukrývala nádrže pro pitnou vodu

Nádražní vysoká věž, s hodinami v noci osvětlenými a ukrývající rezervoáry pro pitnou i užitkovou vodu, dominovala širokému okolí. Do moderní, skleněnou střechou prosvětlené haly nádraží, vedou dva vchody.

Jejich funkce je již z dálky  zřetelně vymezena použitými architektonickými prvky. Nenechávají příchozího na pochybách, který je určený pro cestující odjíždějící a pro ty co do města přijíždějí.

Pravý vchod se otevírá cestujícímu, který chvátá na vlak, širokými dveřmi, nad kterými je veliké stejně široké okno s vitráží. Levý vchod je naopak rozčleněn svislým rastrem pilířů mezi dveřmi a to v stejném rytmu jako okno nad ním. Z náměstí před nádražím je jakoby skryt a je určen pro ty, kdo přijíždějí.

Stavba nádraží v sobě skrývala vše, co cestující potřeboval.  Odjezdovou a příjezdovou halu vytápěnou teplým vzduchem, pokladny, úschovny zavazadel, prodejny, umývárny s lázní, WC, podchody pod kolejištěm a krytá nástupiště. Čekárny a nádražní restaurace byly rozděleny pro  první a druhou třídu a třetí třídu zvlášť.

Hotel, vinárna i lázeň – luxus minulosti

V pravé části byl navržen hotel s hotelovou restaurací v 2. patře, vinárnou v suterénu, hotelovými pokoji a bytem restauratéra v 3. patře.

Mimo šaten, provozních místností a skladů byly navrženy přednáškové místnosti, ubytovací pokoje železničních zaměstnanců a služební byty. Patnáct jedno až čtyřpokojových bytů zabíralo zbývající prostory nádražní budovy. Byty o ploše 50 až 90 m2, většinou s místností pro služku, byly na dnešní poměry veliké. Zajímavostí bylo propojení některých bytů oknem z jejich předsíně do nádražní haly. Jak hotel, tak i služební byty postupně ustoupily novým potřebám a zanikly.

Nádražní budova byla po doskočení někdy kritizována pro svoji velikost. Skutečnost, že do dnešních dnů bez výrazných změn plní svoji funkci, je důkazem nadčasového a dispozičně kvalitního návrhu nádražní budovy, která v době svého vzniku, byla nejmodernější stavbou tohoto druhu u nás. Bohužel dnes ve vestibulu tolik služeb jako v minulosti nenajdete.

Klub železničních modelářů sídlící na nádraží se chlubí velkým kolejištěm
Ve sklepních prostorách nádražní budovy hlavního nádraží sídlí klub železničních modelářů Hradec Králové. Nadšenci, kteří vyrábějí modely mašinek ale i velké modely krajin s kolejišti, každoročně výsledky své práce představují veřejnosti během své výstavy. Chlubí se jedním z nejstarších a největších kolejišť v Česku ve velikosti TT (1:120). Poprvé bylo vystaveno v roce 1983, mimo jiné i na mezinárodní výstavě v Lipsku.