„Před půldruhým stoletím bylo nádraží v Hradci mnohem menší. Nebyla tu elektrifikace a počet vlaků byl také nižší. Jezdilo šest až osm párů vlaků za den.
Soupravy nebyly tak rychlé. Lidé navíc železnici příliš nevěřili,“ přiblížil počátky dráhy na východě Čech strojvedoucí Vladimír Ujec.

Do Hradce přijel z areálu Společnosti železniční výtopna Jaroměř na parní lokomotivě z roku 1937, která má přezdívku Velký bejček. Zájemci, zejména z řad dětí, se dostali až do kabiny. „Tenhle stroj má spotřebu dvě tuny černého uhlí na sto kilometrů. Vezme si také deset kubíků vody. Zátěž sto tun je pro tuhle lokomotivu malina,“ řekl pyšně Ujec.

Lidé si mohli na nádraží prohlédnout také muzeum sdělovací a zabezpečovací techniky, kam je přepravoval speciální motorový vlak, výstavu lokomotiv, zahradní železnici nebo expozici železničních modelů a kolejišť v hale hlavního nádraží.

„V příštích dvou letech bude stejné jubileum slavit i další úseky tratě z Pardubic do Liberce,“ dodal Vladimír Ujec.