Státem vlastněné České dráhy se už naučily chovat jako soukromý podnik.

Otázkou je, zda i v kvalitě služeb cestujícím, určitě však v sebevychvalování v reklamě, sestavování jízdného a „dělání se hezkými“.

Když před týdnem dráhy představily nové ceníky platné od prosincové změny jízdního řádu, vysvětlovaly je jako výhodné pro většinu lidí. „Pro většinu našich zákazníků je to změna k lepšímu, určitá část zákazníků si zachová status quo, část zaplatí mírně více,“ tvrdila Luďka Hnulíková z odboru osobní dopravy. A údajné nižší ceny jízdného dráhy dokumentovaly na vybraných příkladech: Cestující utratí méně například při cestování špičkovými a drahými vlaky, výhodnější bude i žákovské jízdné, několik speciálních slev a cesta se psem.

Jenže většina Východočechů na speciální slevy nedosáhne, do práce s sebou psy nevozí a nejezdí pendolinem či EC a IC vlaky, nýbrž obyčejnými rychlíky a osobními vlaky. A pravda je taková, že pro ně se cestování naopak zdraží. Týká se to především zákaznického jízdného, nejrozšířenějšího druhu přepravy. Doposud bylo oproti obyčejnému jízdnému zvýhodněné zhruba o 30 procent. Nyní to bude již jen 25 procent.

V součtu to přitom nejsou malé částky. Například 33 kilometrů ze Slatiňan do Hradce Králové dnes stojí při použití rozšířeného zákaznického jízdného (In-karta) 32 korun. Od prosince to bude již 35 korun. Na delších trasách je u obyčejných rychlíků a osobních vlaků nárůst cen ještě výraznější, jde do desítek korun.

Krušné časy čekají především ty, kteří vlakem jezdí do práce tam i zpátky a místo In-karty používali zlevněné zpáteční jízdné. Teď jim nezbyde, než si za 600 korun In-kartu pořídit. Zpáteční sleva už totiž bude oproti obyčejnému jízdnému pouze desetiprocentní.
Zatímco nyní vyjde například trasa Pardubice – Hradec Králové a zpět na 45 korun, od prosince to bude bez In-karty 59 korun. Jedinou útěchou může být snad jen skutečnost, že In-karta platí tři roky.

Pro zvětšení klikněte na grafiku!

Vl(a)k se nažere a koza zůstane celá

Zdražení jízdného tak, aby si České dráhy nenaštvaly cestující, to není počítání housek na krámě, nýbrž složitá politika. Taktiku, jakou to dráhy nyní udělaly, vysvětluje jejich interní materiál, který se Deníku podařilo získat.

Text objasňuje, proč dráhy po letech upouští od pásmových tarifů, kdy jízdné bylo stejné až pro 50kilometrový úsek. Od prosince bude jízdné počítáno přesně po kilometrech. Má to být spravedlivější.

„Na první pohled je dojem, že cena neroste. Pokles a růst ceny různě v jednotlivých pásmech zajišťují při komunikaci mezi zákazníky nejednotnost názoru na úpravu (jeden zaplatí víc, druhý méně),“ píše se v prezentaci o základním, obyčejném jízdném.

To se sice celkově také zvýší, ale oproti jiným tarifům jen minimálně. Proč? To dráhy vysvětlují o pár řádků níž:
„Málo muziky, hodně peněz,“ zní název kapitoly. „Obyčejné jízdné používá pět procent cestujících, cena tedy ovlivňuje tržby minimálně. Obyčejné jízdné ale používá 95 procent novinářů, cena tak ovlivňuje veřejné mínění maximálně,“ píše se v materiálu.

Ostatně, v odhadu novinářů se dráhy nepletly. Když nové tarify před týdnem zveřejnily, mnohá média opravdu jednoduše opsala tvrzení drah, že zlevňují.

Dráhy se také poučily z dřívějších chyb, když zdražovaly jízdné plošně všem. Nové tarify jsou složitější a umožňují lidem použít více slev a věrnostních karet najednou.
Výrazně se například zvedají ceny zpátečních jízdenek, které využívá 30 procent cestujících, traťových jízdenek (20 procent cestujících) a kilometrických bank. A dráhy, aby si udržely zákazníky a motivovaly je k ještě častějšímu cestování vlakem, nabádají: kupte si In-kartu za 600 korun, a zdražení pocítíte u těchto jízdenek jen minimální.

„Snažíme se zvýhodnit především držitele In-karty/Rail plus a prohlubovat tento věrnostní systém. Výhody, které zákaznické karty poskytují, může zákazník po změně tarifu využít i u produktů, kde to zatím nebylo možné,“ dodal mluvčí Českých drah Radek Joklík.