Nový jízdní řád Českých drah, který začne platit 9. prosince, přinese v železniční dopravě na Hradecku několik změn. Rozsah dopravy se však v porovnání se současným stavem téměř nezmění.

„V Královéhradeckém kraji dochází k poklesu objednaného objemu regionální dopravy o 0,9 procenta,“ tvrdí mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Do Brna expresem o něco rychleji

Přímo v Hradci Králové a nejbližším okolí však vlaků spíš přibude. Například mezi Prahou a krajskou metropolí vyjedou od příští neděle dva nové rychlíky. Z Hradce se na cestu vydá denně v 19.08 hodin, z Prahy už v pět hodin a 11 minut, takže dopraví lidi do Hradce už na sedmou hodinu. Po celý den budou na této trati jezdit rychlíky v pravidelném hodinovém taktu. Novinkou jsou i víkendové noční spoje z Hradce, které do Jaroměře a Týniště vyjedou krátce po půlnoci. Rovněž se zavádí spěšný vlak z Hradce do Trutnova, od něhož je ve Starkoči zajištěn přípoj do Náchoda a o víkendu až do Broumova.

Na základě připomínek začne od 9. prosince jezdit i večerní osobní vlak z Jaroměře do Hradce s odjezdem ve 21 hodin. „Zajistí dopravu lidí na noční směnu do Hradce,“ uvedl zástupce Českých drah pro osobní dopravu v kraji Roman Moravčík. Podstatné je podle něho i zavádění modernizovaných vlaků do provozu. V posledních týdnech přišla pátá jednotka Regionova a další motorové řidicí vozy řady 954.

Končí přímé rychlíky mezi Hradcem a Brnem, budou přesměrovány na trať z Prahy do Brna přes Pardubice. Cestující mířící z Hradce do moravské metropole a opačně tak budou muset přestupovat ve městě perníku. Doba jízdy by měla zůstat stejná, při použití expresního vlaku se zkrátí.

Z Pardubic do Brna či Prahy vlakem EC za 35 korun!

České dráhy zdražují, ačkoliv tvrdí opak.
Ale naučily se chovat tržně. Doslova se roztrhl pytel se všemožnými akcemi, s nimiž je cestování „za hubičku“.
Třeba cesta z Pardubic do Brna či Prahy může i ve vlaku vyšší kvality (EC, IC) vyjít na pouhých 35 korun. Má to ovšem několik zádrhelů.
Jízdenku si musíte koupit přes internet a to v den odjezdu. A obojí ještě za podmínky, že tyto internetové jízdenky eLiška nejsou vyprodané.
Akčních 35 korun bude od prosince platit na trase Praha – Brno, dráhy chtějí přetáhnout klientelu autobusům. Stačí přitom nastoupit až v Pardubicích.
Tady ovšem pozor, při koupi Šťastné eLišky Pardubice – Brno je cena běžných 105 korun.
Dráhy říkají akční slevě Štastná eLiška. Základní systém obchodu eLiška nabízí od loňska za pevné jízdné 140 korun cestování mezi libovolnými krajskými městy. (kim)

Vlaky budou na přípoje čekat maximálně pět minut
Dráhy tak reagují na milionové pokuty od krajů za zpožděné spoje
Pět minut a poté odjezd. Přesně takové pravidlo při čekání na zpožděné přípoje zavedou České dráhy se začátkem platnosti nového jízdního řádu od 9. prosince.
Všechny osobní, spěšné, expresní a rychlíkové spoje budou nově čekat na opožděné přípoje jen pět minut, pak odjedou. Ještě přísnější pravidlo bude platit pro vlaky vyšších tříd označených jako SC, EC, IC a EN, tyto vlaky budou odjíždět přesně v dobu svého pravidelného odjezdu a čekat nebudou.
Pravidlo zřejmě značně zkomplikuje život lidem dojíždějícím vlakem do zaměstnání – v Česku má totiž větší zpoždění než pět minut minimálně třináct procent všech vlaků. Dráhy ale tvrdí, že v době přepravní špičky budou zpožděné spoje řešit individuálně. „Pokud průvodčí zjistí, že zpožděný vlak je plný lidí přestupujících v jednom místě či jedoucích do práce, je povinen informovat výpravčího ve stanici. Ten pak bude oprávněn překročit pětiminutovou hranici a čekající vlak pozastaví,“ slibuje mluvčí Českých drah (ČD) Radek Joklík.
V praxi budou mít smůlu lidé, kterých v daném místě přestupuje málo, vlak na ně více než pět minut čekat nebude. „Musela by tam být samozřejmě větší frekvence cestujících. Ten čekající vlak může být plný cestujících a nevyplatí se čekat třeba jen na dva cestující,“ dodává Joklík.
 

Noční spoje počkají

Naopak v klidu mohou být lidé, kteří cestují posledními nočními spoji, v případě jejich zpoždění bude návazný vlak čekat vždy bez výjimky.
Pravidlo pětiminutového čekání platilo v obměněné formě už v minulost. Nynější rozhodnutí drah ho důsledněji aplikovat je dáváno do souvislosti s pokutami, kterými drahám hrozí kraje za zpožďování vlaků. První pětimilionovou pokutu před dvěma týdny udělil Olomoucký kraj, další to nevylučují. Ministerstvo dopravy proto iniciativu drah vítá. „Je to věc, která zkracuje zpoždění, což vlakovou dopravu učiní konkurenceschopnější ve srovnání s autobusovou či automobilovou,“ řekl Deníku mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Dráhy zatím neuvažují o možnosti, že by v boji proti zpožďování změnily také systém rozpojování a odpojování vagónů u některých dálkových rychlíků. I při této činnosti totiž dochází ke zpoždění. „Způsobuje to zdržení v řádu minut a v jízdním řádu se s tím předem počítá,“ uzavírá mluvčí ČD Joklík.
 
Čtěte také: