Posilování spojů se dotkne zejména Orlickoústecka a Svitavska, naopak rušení spojů Chrudimska a Pardubicka, informovali zástupci Českých drah (ČD). Kraj a dráhy tím chtějí především zlepšit návaznost dopravy.

"Dojde k zanedbatelné redukci spojů vlivem dálkové dopravy, spoje, o které je malý zájem, budou omezeny," řekl zástupce ředitelky krajského centra osobní dopravy ČD v Pardubicích Michal Štěpán.

Méně vlaků bude jezdit mezi Heřmanovým Městcem a Chrudimí. Podle Štěpána je to jediná trasa, kde ubývali cestující, protože využívají autobusovou dopravu. Méně osobních vlaků bude jezdit mezi Přeloučí a Pardubicemi, nahradí je však dálkové spoje, které ČD v celé republice posilují o 12 procent, uvedl Štěpán.

Naopak častěji budou jezdit vlaky mezi Moravskou Třebovou a Českou Třebovou. ČD s Pardubickým krajem tak reagují na zvýšenou poptávku obcí a potřebu snížit automobilovou dopravu, uvedl Štěpán.

"V současném jízdním řádu jsme zavedli večerní spoj do Lanškrouna po jednadvacáté hodině. Nově bude vlak jezdit i odpoledne, aby se zaměstnanci firem dostali domů vlakem i z druhé směny," řekl Štěpán. Zvýší se i počet vlaků Regionova, nově budou na jaře jezdit v aglomeraci České Třebové, zavede se i spoj mezi Chocní a Vysokým Mýtem.

Mezi Pardubicemi a Prahou přibudou dálkové spoje. Šestkrát denně vyjedou nové expresy mezi Prahou, Pardubicemi a Brnem, spoje Pardubice a Brno pojedou každou hodinu vlaky Ex, EC a SC. Mezi Pardubicemi a Letohradem budou dva spěšné vlaky nahrazeny osobními vlaky, obce totiž požadovaly víc zastávek.

V příštím roce bude Pardubický kraj dotovat regionální železniční dopravu patrně 271 miliony korun, zhruba stejnou částku vynaložil kraj i letos. O přesné výši ještě rozhodne rada a zastupitelstvo. Rozsah naježděných kilometrů bude přibližně stejný jako v letošním roce. V nové smlouvě pro příští rok, kterou kraj s ČD připravuje, bude i smluvně zakotvena sankce za nadměrné zpožďování vlaků, které by ČD prokazatelně způsobily.

Olomoucký kraj potrestal železnici za četná zpoždění pokutou 5,5 milionu korun, liberecké hejtmanství již v létě udělilo drahám sankci 4,35 milionu korun. Podle krajského radního Ivo Tomana se bude jednat spíše o formalitu, protože zpoždění regionální vlaky mívají v minimální míře.

Ze 650 spojů denně má podle Štěpána zpoždění nad 10 minut dva až deset spojů, což hovoří o spolehlivosti dopravce.