Až o několik desetikorun víc včera zaplatili cestující, kteří se vydali vlakem na obvyklé víkendové cesty.
Napříč republikou sice jezdí více rychlíků a drahé spoje EC a IC začaly být bez příplatku, to však ocení jen menší část lidí. Běžné dojíždění do škol a zaměstnání výrazně podražilo.
A to hlavně díky nově zavedenému systému výpočtu jízdného, kterému dráhy přesto říkají „spravedlivější“. Jde o to, že ceny se začaly vypočítávat přesně po kilometrech. Doposud se odvíjely podle tarifních pásem, kdy například od 300 do 350 kilometrů platila stejná cena. Na nový způsob doplatí prakticky všichni.
Tvrdě to poznají především věrní zákazníci, využívající například měsíční jízdenky.
Třeba dojíždění mezi Náchodem a Hradcem Králové je doposud stálo 1134 korun. Nově to je 1680 korun. Měsíční jízdenka Hradec – Pardubice stála 648 korun, nyní už 924 korun.
Častým cestujícím nezbyde, než si za 600 korun přikoupit ještě zákaznickou kartu (in-karta), která platí tři roky a na níž jim dráhy začaly účtovat 25 procent slevy. Za měsíční jízdenky na výše uvedených trasách pak dají „jen“ 1260, respektive 693 korun.
 
 

Kdo začal na drahách

cestovat levněji? Psi

Dráhy zdražily, ačkoliv tvrdí opak. Ale je pravdou, že ne pro všechny.
„Týdenní traťové jízdenky pro žáky a studenty budou většinou levnější. Třeba 37 km pro žáka do 15 let stálo 146 Kč, nově to je 144 Kč. Když jezdí do školy jen 17 km, tak dosud platili za týdenní jízdenku 81 Kč, nyní 72 Kč,“ brání se mluvčí Českých drah Radek Joklík.
 
Ani zákaznická karta (in-karta) za 600 korun na pořízení 25procentních slev, k jejímuž pořízení dráhy novým systémem tarifů tlačí, prý není ničím převratným. „In-kartu vlastní dvě třetiny cestujících, kteří jezdí do práce na traťové jízdenky,“ tvrdí Joklík.
 
A do vínku dráhy dávají i řadu dalších slev. Týkají se ovšem minimálního počtu zákazníků. Jako třeba tu, že levnější bude přeprava psů…
Nebo nabídly akci internetového prodeje, kdy lze mezi Pardubicemi a Brnem či Prahou jezdit za pouhých 35 korun. Ovšem jen za dodržení velmi obtížných a v praxi téměř nedosažitelných podmínek.