Obcím na trati se rozhodnutí kraje nelíbí. Cítí se podvedeny, protože o zrušení spojů přes jejich původní očekávání nerozhodlo krajské zastupitelstvo, ale jen dopravní výbor a krajská dopravní společnost Oredo. Kraj tvrdí, že postupoval správně. Za zachování spojů obce bojovaly více než rok. "Jsme šokováni, že o zrušení spojů nerozhodli zastupitelé. Kraj nerespektuje názor místních obyvatel," řekl starosta Dětenic Radomír Vališka.

Dodal, že o zrušení spojů se dozvěděli ne od kraje, ale neoficiální cestou od zaměstnanců Českých drah. Hejtmanovi a zastupitelům proto dnes poslal otevřený dopis s žádostí o zachování dopravy i ve všední dny. Kraj chtěl vlaky na trati zrušit již pro letošní rok, ale pro odpor obcí od záměru ustoupil.

Petici za zachování provozu na trati tehdy podepsalo přes 830 lidí. Podle kraje jsou spoje mezi Kopidlnem a Bousovem málo vytížené, v průměru jimi cestuje jen devět lidí. Cestování autobusy by také mělo být pro lidi pohodlnější, protože od železničních stanic do obcí to je daleko. Autobusy by zajížděly až na náves či na náměstí.

"Návrh na změnu projednali zastupitelé již v březnu a schválení změny je v kompetenci dopravního výboru a Oreda," řekl mluvčí kraje Imrich Dioszegi. Zrušením spojů podle obcí přijdou o možnost levného cestování zejména senioři, protože autobus pro ně bude dražší. Poukazují na to, že vlak je ekologickým způsobem dopravy.

Vališkovi se zrušení spojů nelíbí i proto, že Středočeský kraj si železniční dopravu na této trati v úseku z Dolního Bousova do Bakova nad Jizerou objednal. "Jde tak jen o jízdu na 15 kilometrech tratě na území hradeckého kraje," řekl. Nyní jezdí na trati v pracovní dny 12 vlaků.

Provoz železnice stojí kraj přes tři miliony korun ročně. Stejné množství autobusových spojů bude podle kraje o třetinu levnější a dopravní obslužnost se zlepší.