V neděli začíná platit nový jízdní řád Českých drah. Zatímco spojů mezi velkými městy většinou přibude, některá menší sídla jsou zklamána. Věřila, že od loňska platné změny, které obyvatelům zkomplikovaly cestování, budou zrušeny. Marně.

Za Velký Osek bojuje i Chlumec

„Lidem ve Smiřicích vadí, že tady už nezastavují rychlíky. Vyvolali jsme kvůli tomu několik jednání, ale téměř bez úspěchu,“ sdělil starosta Smiřic Luboš Tuzar. Úspěchem podle něho je, že tady po desáté hodině večer aspoň staví rychlík jedoucí na Hradec. „Stále se budeme snažit, aby zde rychlíky zastavovaly, ale ministerstvo dopravy je neoblomné,“ prohlásil.

Potíže s rychlíky mají také lidé v Chlumci nad Cidlinou. Tam sice rychlíky zastavují, ale v nedalekém Velkém Oseku ne, což komplikuje cestování i lidem z Chlumce. Například do Kolína, kde někteří místní vydělávají na živobytí v automobilce.

„My jsme proti tomu protestovali, Velký Osek je významný dopravní uzel,“ rozčiluje se starosta Miroslav Uchytil. Podle něho však není všem dnům konec. Chlumec se v tlaku na odpovědné orgány hodlá spojit s Poděbrady a o zastavování rychlíků v Oseku se chce bít dál.

Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka nám sdělil, že jízdní řád se tvoří každý rok a případné diskusi se nebrání. „Chceme, aby železniční doprava byla konkurenceschopná automobilové, především mezi většími městy, a každé zastavení znamená zdržení. Při rozhodování vycházíme i z počtu vystupujících a nastupujících lidí,“ vysvětlil.