Úplně očesaná a rozbitá auta plní ulice a parkoviště. Jen v Hradci Králové stojí jejich odstranění kolem sta tisíc ročně. Pomůže nový Bursíkův zákon?

Bez dokladu o ekologickém zlikvidování dnes není možné auto odhlásit z evidence. Majitel by tak za něj musel dál platit povinné ručení.

Likvidace? Raději prodat na díly

„Chtěl jsem své auto odhlásit z evidence, jenže jsem neměl doklad o tom, že jsem ho nechal ekologicky zlikvidovat. Ani jsem ten papír mít nemohl. Auto jsem totiž ještě před změnou vyhlášky prodal na autodíly. S odhlášením jsem pak měl docela nemalé problémy,“ řekl Deníku Pavel Machatý z Hradce Králové.

Právě administrativní problémy a nechuť stát ve frontě na úřadu řeší někteří majitelé aut systémem „očesat“, zbrousit výrobní čísla, odmontovat značku a zaparkovat někde v okolí.

Proto se i města a obce ve východních Čechách musejí potýkat s vraky na svých ulicích Pomůže jim nová novela zákona o odpadech, kterou představil ministr životního prostředí Martin Bursík?

„Pokud by se novela netýkala jen černých skládek, samozřejmě ji uvítáme. Ve městě evidujeme na sedm desítek vraků, jejichž odstranění z ulic stojí přibližně sto tisíc korun ročně,“ uvedl mluvčí Magistrátu města Hradec Králové Václav Svoboda. V Pardubicích jsou na tom o něce lépe. Ročně tu evidují „jen“ kolem 30 vraků.

Celý proces prohlášení vozu za autovrak není přitom nijak jednoduchý. Úředníci musejí dohledat jeho majitele, policie ho označit a znalec odborně posoudí jeho stav.

Pokuty mají mít odstrašujicí účinek

Ministr Bursík nyní představil novelu zákona od odpadech, která by měla zlepšit dostupnost míst, kde by bylo možné odevzdat „vysloužilce“ k likvidaci. Razantně se také mění výše pokut. Nyní by maximální sankce za odložený autovrak mohla činit až půl milionu korun.

Předseda Sdružení zpracovatelů autovraků Jan Volejník je však k nové zákonné úpravě skeptický. Naráží totiž na to, že jedna úprava zákona o odpadech už leží v parlamentu, další změnu navrhuje právě Bursík a dosavadní platný zákon není ve shodě se směrnicí Evropské unie.

Každý výrobce automobilů by podle ministerstva životního prostředí musel zajistit síť míst po celé České republice, kde by bylo možné se vraku legálně zbavit. Náklady na ekologickou likvidaci vozů by nesl výrobce.