Podle Daniela Tučka ze společnosti Delta System Air, která provoz záchranářských vrtulníků zajišťuje, však bude situace v nejbližších dnech i přesto nestandardní. S ohledem na bezpečnost bude nutná po každém příletu kontrola výkonu motoru, stejně jako před vzletem. Součástí přípravy na start se rovněž stane průplach kompresoru.

Záchranářské helikoptéry byly nuceny zůstat na zemi od pátku, protože sopečný prach obsahuje kousky tvrdých materiálů, které by mohly motor poškodit.

„Bez vrtulníku to nebylo ideální, ale na druhou stranu, když je mlha, tak vrtulník také nelétá. Museli jsme to vzít jako realitu a zajistit provoz pozemní cestou,“ sdělil náměstek ředitele Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje Jiří Mašek. O víkendu záchranka zazanamenala nejméně čtyři případy, kdy by se vrtulník hodil. K pacientům však musela po silnici.

Opětovné otevření vzdušného prostoru nad Českou republikou provoz na hradeckém letišti výrazně neovlivní, stejně jako ho před několika dny neovlivnilo jeho uzavření. Podle vedoucího letového provozu Arpáda Molnára letiště fungovalo bez omezení. Stroje odsud startující totiž nelétají v takových výškách, kterých se omezení týkalo. „Od pátku do neděle evidujeme 78 pohybů, tedy vzletů a přistání. Od počátku roku je to už 2860 pohybů,“ řekl.