Jedna z nich až 25 metrů pod povrch Velkého náměstí. A odpověď? Ano, podzemní parkoviště, kde by v šesti podlažích mohlo být zaparkováno 220 až 240 vozů, je v okolí mariánského sloupu a kostelu Nanebevzetí Panny Marie možné.

„Tento inženýrskogeologický průzkum odkryl poprvé v historii geologické složení a pořadí vrstev základových půd až do hloubky 25 metrů pod povrchem náměstí. V minulosti zde prováděné archívní průzkumy nepřesáhly hloubku deset metrů pod terénem,“ uvedl k vrtům primátor Hradce Králové Alexandr Hrabálek a dodal, že vrty podle předpokladu potvrdily kulturní vrstvu s možnými archeologickými nálezy.

„Důležitým výsledkem ale je to, že průzkum potvrdil vhodnost navrhovaného konstrukčního řešení a jeho realizovatelnost. Toto řešení by mělo být bezpečné a v daných podmínkách historického hustě zastavěného centra města nejvhodnější z hlediska minimalizace vlivu výstavby na okolí,“ doplnil primátora náměstek Jiří Bláha.

Do podzemí tunelem

Projektanti z týmu ARN Studia, které zpracovává ověřovací studii případné stavby podzemního parkoviště, mají navržené technologické řešení, jak by stavební práce mohly probíhat. „V první fázi by z povrchu Velkého náměstí byly vybudovány opěrné obvodové stěny a založen nosný systém, respektive sloupy a vrchní deska.

Současně by byla provedena ražba spojovacího tunelu z Komenského ulice, kudy by probíhal transport vytěženého materiálu a současně materiálu stavby,“ popsal možnosti, jak vystavět pod Velkým náměstím parkhaus architekt Jiří Krejčík. Tato část stavby by tedy podle něj probíhala bez zatížení dopravy na Velkém náměstí a většina prací by tak již byla prováděna pod zemí, přičemž zařízení staveniště by bylo umístěno v Komenského ulici.

„Zvolené řešení výstavby v konstrukčních podzemních stěnách metodou top-and-down je standardní, proveditelné a ověřené na řadě staveb nejen ve světě, ale i v Česku,“ dodal architekt Jiří Krejčík s tím, že předběžný odhad nákladů na jedno parkovací místo je 1,2 až 1,5 milionu korun.

K definitivnímu rozhodnutí o vybudování podzemního parkoviště je ale ještě třeba spousta dalších kroků a schvalovacích procesů, kdy to nejdůležitější slovo bude mít městské zastupitelstvo. „Zatím tedy není o ničem rozhodnuto, ale už nyní je tento projekt napadán ze strany různých sdružení, spolků a občanských aktivistů, ostatně jak je v Hradci Králové zvykem. Bohužel tyto snahy ve svém důsledku komplikují i další záměry nejen města, je to také určitý signál pro jiné investory, kteří u nás chtějí podnikat a vytvářet nová pracovní místa,“ dodal primátor města Alexandr Hrabálek.