Pardubický kraj oponuje tím, že má logiku lákat na název, který je u turistů včetně zahraničních zavedený. Logo Východní Čechy tak nese turistický web, stejně se bude jmenovat od příštího roku destinační společnost, kterou kraj zakládá.

"Na každé obchodní značce se někdo přiživuje. Stálo by nás to hodně peněz, abychom Pardubický kraj jako turistickou destinaci zviditelnili," řekl Macela.

Královéhradecký kraj však propagoval značku Východní Čechy dřív, řekla Vlasta Kratochvílová, vedoucí oddělení cestovního ruchu královéhradeckého krajského úřadu.

"Původně jsme prezentovali tři turistické regiony - Východní Čechy, Krkonoše a Český ráj. A poněvadž začal značku Východní Čechy používat Pardubický kraj a nás dali stranou, z toho důvodu jsme k tomu museli postavit," řekla Kratochvílová.

Kraj se nyní bude představovat na cestovních veletrzích pod hlavičkou Královéhradeckého kraje a zaštiťovat pět turisticky významných oblastí, Krkonoše a Podkrkonoší, Orlické hory a Podorlicko, Český ráj, Královéhradecko a Kladské pomezí. Propagaci zajišťují destinační společnosti, náklady na cestovní veletrhy z většiny platí kraj. Chystá i žádosti o dotace, uvedla Kratochvílová.

Zatímco v Královéhradeckém kraji má na jednu oblast jednu až dvě destinační společnosti tvořené zejména sdruženími obcí, Pardubický kraj bude mít od nového roku jednu firmu, Východní Čechy, která bude mít na starosti marketing cestovního ruchu a bude spravovat i web www.vychodni-cechy.info. Kraj na ni bude přispívat zhruba šesti miliony korun. Další náklady bude společnost pokrývat z příspěvků členů, vlastních výnosů a získaných dotací včetně těch z Evropské unie. K tomu kraj naopak omezí výdaje na cestovní veletrhy, ušetřených 700.000 korun vydá na granty pro podnikatele v turistickém ruchu, uvedl Macela.

Královéhradecký kraj se zatím v chystaném sdružení právnických osob neangažuje. Jednání podle hradeckého krajského radního Helmuta Dohnálka nebyla příliš konkrétní.

"Jedna věc je mluvit, druhá věc je mít konkrétní představu. Já neznám obsah, ale jako myšlenka se mi to nezdá špatné," uvedl Dohnálek s tím, že královéhradecký kraj má turistickou klientelu jistou, snaha je teď na straně sousedního kraje.

Radní Macela řekl, že společnost Východní Čechy je otevřená a zapojit se do ní mohou i firmy z Královéhradeckého kraje. "Chceme zpětnou vazbou z terénu, jak by propagace měla vypadat, aby byla ve prospěch těch, kdo se cestovním ruchem živí," uvedl Macela.

Ve společnosti mají být zastoupeny Léčebné lázně Bohdaneč, East Bohemian Airport, Dostihový spolek, Sdružení měst a obcí Východní Čechy, Asociace hotelů a restaurací, Svaz obchodu a cestovního ruchu, Krajská hospodářská komora a obecně prospěšná společnost Smetanova Litomyšl.

"Jde o obchodní vztah. My tam vložíme peníze a budeme očekávat, že se nám vrátí. Nebude to jen prázdné vydávání peněz na propagační materiály," řekl ředitel operního festivalu Smetanova Litomyšl Jan Pikna.