To vše stojí za současnou obměnou několika stovek hradeckých zdviží. Modernizace jednoho zařízení v šestipodlažním domě přitom stojí asi 800 tisíc korun.
„V době, kdy vešla v platnost evropská norma, jsme neměli ani jeden výtah, který by jejím požadavkům odpovídal,“ přiznal ředitel Stavebního bytového družstva Hradec Králové Josef Mlateček.

Největší krajské bytové družstvo má na starosti téměř stovku domů s výtahy. Bezpečnostní předpisy Evropské unie přitom nyní splňuje 155 zdviží. Zbývajících 136 výtahů na revitalizaci zatím čeká.

V majetku města je šestadvacet bytových domů s třiatřiceti zdvižemi. „Obnovou prošla už více než polovina,“ uvedla ředitelka Správy nemovitostí Hradce Králové Zdeňka Rychterová.

Město do nových, bezpečných výtahů investuje téměř třicet milionů korun. „Nejvyšší riziko představuje v České republice absence klecových dveří, tedy druhých dveří výtahu. Pokud už se rozhodnete vyměnit klecové dveře, je nutné sáhnout na celou klecovou konstrukci. Vyměnit dveřní uzávěry a pak i šachetní dveře,“ vysvětlil Jan Dvořák z Unie výtahového průmyslu.

Dalším problémem jsou podle něj šachty v panelových domech, kde jsou otvory v pletivu větší než ukládá norma, a tak je prý možné ovládat pohyb výtahu i klackem. „Světovým unikátem je také použití rozbitného drátoskla ve dvěřích výtahu spolu s hořlavými dřevěnými dveřmi a klecemi,“ dodal Jan Dvořák.
K nejčastějším poruchám výtahů patří, že se zaseknou nebo nezastavují přesně na úrovni patra.

„Právě tohle často přiměje nájemníky domu, aby ochotně z bytového fondu zaplatili rekonstrukci výtahu,“ řekl Josef Mlateček. Pokud nájemníci zarhnou obnovu výtahu do celkové opravy domu, mohou čerpat dotaci ze Státního fondu rozvoje bydlení.

LENKA KAŠPAROVÁ