V polovině října městská policie dokončila mapování cyklovraků. „Monitorujeme je na veřejných prostranstvích. Pokud je kolo delší dobu bez pohybu a schází na něm komponenty nutné pro jízdu, jako jsou kola, sedlo, nebo řídítka, a stojí víc než půl roku, tak je nafotíme a pošleme na odbor majetku,“ popisuje postup velitel dopravní skupiny městské policie Pavel Süke.

„Máme evidováno přibližně padesát cyklovraků, které se nacházejí na veřejném prostranství, jsou nepoužívané nebo jim chybí různé součástky. Nejčastěji se nacházejí u stojanů, stromů nebo u veřejného osvětlení,“ říká náměstek primátora pro správu majetku Pavel Marek.

V Hradci Králové končí poslední cyklověž na parkování kol. Stála u obchodního centra Futurum. Přitom město bylo průkopníkem v novém způsobu úschovy kol. Zatímco dnes je v celé zemi 20 fungujících zařízení, z HK obě zmizely.
Hradecká ostuda: od Futura mizí poslední cyklověž

Město v říjnu zveřejnilo seznam vraků, které jsou nepojízdné a nacházejí se na městském pozemku nejméně půl roku, na úřední desce. Nejčastěji hyzdí ulice před hlavním vlakovým nádražím nebo u terminálu hromadné dopravy. „Majitelé měli přibližně měsíc na to, aby se o tato kola přihlásili a odstranili je z veřejného prostranství,“ doplňuje náměstek Marek s tím, že vraky končí v areálu Hradeckých služeb.

Právě přes sběrné dvory se kola vrací do oběhu. Už víc než rok v Hradci Králové funguje projekt Re-use. Speciální kontejnery, kde mohou lidé odevzdávat věci vhodné k dalšímu použití, jsou v Hradci Králové na třech místech – ve sběrných dvorech v ulicích Bratří Štefanů, Na Brně a Temešvár.

V kontejnerech je na výběr od kočárků, autosedaček, přes nádobí až po různé domácí potřeby a právě jízdní kola. Vraky kol sebrané z ulic se využívají třeba na náhradní díly.

„Pokud jsou věci vhodné, funkční, tak je je mohou zájemci odkoupit za drobný poplatek od deseti do dvou set korun,“ vysvětluje ředitel společnosti Hradecké služby Martin Hušek. Město tak předchází zbytečnému vzniku odpadů. „Ten předmět je znovu využitý, dále generujeme prostředky v rámci veřejné sbírky. Peníze předáváme Městským lesů, které je používají na obnovu zeleně.“

V kontejnerech je na výběr od kočárků, autosedaček, přes nádobí až po různé domácí potřeby a právě jízdní kola. Vraky kol sebrané z ulic se využívají třeba na náhradní díly.

Ilustrační foto
Hradci se podařilo dostat z ulic 200 autovraků. Teď začal bojovat i s cyklovraky

Technické služby z hradeckých ulic na začátku týdne odstranily desítku vraků. U některých museli pracovníci městské společnosti přeštípnout zámky. Město bude v mapování vraků a jejich odstraňování dál pokračovat. Strážníci dál mapují také kola, která jsou sice pojízdná, ale dlouho stojí na městském pozemku a jsou připoutána k městskému mobiliáři. Takových jsou zhruba čtyři desítky. Od října mají majitelé lhůtu jeden rok, aby se o ně postarali. Po roce budou kola řešena jako nalezená a předána do ztrát a nálezů. Po uplynutí zákonné lhůty budou tato kola zlikvidována nebo nabídnuta veřejnosti v aukci.

„Doufáme, že to lidi donutí dát si odstavená kola do pořádku a pokud ho někde mají například měsíce připoutané, tak si ho odvezou,“ říká za městskou policii Pavel Süke.

„Ta kola a jejich zbytky město nejen hyzdí, ale také zabírají místo a komplikují nám údržbu města. Jsou například připoutaná k lampám a technikům to komplikuje práci při údržbě,“ dodává ředitel Technických služeb Hradce Králové Tomáš Pospíšil.