Majitelé aut americké výroby, především ze sedmdesátých a osmdesátých let minulého století, se v sobotu sjeli do Třebosic na Pardubicku. Tamní Bohouškův sraz je tradičně posledním před zazimováním automobilových skvostů. Počasí však pořadatele zaskočilo natolik, že na sraz přijelo pouze několik aut z blízkého okolí. „Naši přátelé z Kroměříže, Svitav a dalších míst se omluvili. Je to pochopitelné, protože ve sněhu a dešti se prostě s těmito auty nevyjíždí,“ uvedl pořadatel setkání Bohuslav Kornoušek a dodal, že právě východní Čechy a zejména Morava jsou líhní milovníků a majitelů amerických „silničních korábů“. Jinak totiž tato auta ani nazvat nelze. „Jsou prostorově výrazná a váží mnohy i více než tři tuny,“ uvedl Kornoušek.

Hřiště za třebosickou hospodou ale přece jen pohled na krásná auta, byť sporý, poskytlo. Jedním z účastníků srazu byl i Milan Roženský z Pardubic. Milan přijel na sraz s vozem Ford Thunderbird z roku 1970. „Auta mám rád od dětství. První ameriku jsem si koupil již dávno a byl to Chrysler 180. Pak přišel na řadu Cadillac Samaron, tohle auto, které mám tu, jsme si koupili s přítelkyní a doma mám ještě Plymouth Fury z roku 1971,“ sdělil Roženský s tím, že originálů u nás je dnes málo, a proto je lepší si vůz zakoupit přímo ve Spojených státech amerických. „Dnes už existují lidé, kteří vám auto přivezou a shánějí i náhradní díly. Dokonce si můžete i diktovat jakou značku, jaký model a ročník chcete mít,“ doplníl Roženský.

Panuje představa, že americké vozy mají velkou spotřebu. „Záleží na tom, v jakém stavu mají vozy karburaci. Mé auto má originální karburátor a na sto kilometrů kombinovaná spotřeba činí kolem devatenácti litrů,“ řekl Milan Roženský. Podle jeho kamarádů se dá ale jezdit i s menší spotřebou. Za deštivého počasí dorazil do Třebosic i Růžový panter. Ten ale nepřijel americkým vozem nýbrž na originální Jawě 21.

Lukáš Peška