Východočeské záchranky přecházejí na systém Rendez–vous, kdy lékař za pacienty vyjíždí pouze s řidičem ve speciálně upraveném osobním autě. Samotné sanitky už na místo zásahu pojedou bez lékaře. Systém jednak šetří peníze, na druhou stranu se díky němu může zvýšit počet stanovišť záchranky. Například v Pardubickém kraji by jich výhledově mělo být 20 místo současných 15. Vedle Skutče by sanitky – ovšem bez lékařů – měly jezdit i z Chocně, Seče, Nasavrk a Jevíčka.

Obavy Východočechů z rušení některých výjezdových stanovišť zdravotnické záchranky kvůli prodloužení jejích dojezdovýchj časů jsou bezpředmětné. Ujistilo o tom v pátek vedení obou krajů.

„Opravdu se pacienti nemají čeho obávat. O redukci nemůže být řeč, v některých oblastech je problém i těch 20 minut, třeba v okolí Skutče na Chrudimsku. Naopak bychom právě tady rádi zřídili další stanoviště záchranky. Čekáme jen, jestli by na jeho zřízení přispěl stát,“ řekla pardubická krajská radní pro zdravotnictví Markéta Tauberová.

Optimalizovaná je síť záchranek i v Hradeckém kraji, jak potvrdil mluvčí kraje Jiří Hošna. Ačkoliv v Krkonoších či některých lokalitách Orlických hor nelze dodržet výjezdové časy ani po prodloužení výjezdové doby z 15 na 20 minut, jež schválili poslanci.

„Dojezdové časy jsou hodně na hraně například v Orlickém Záhoří. Ale je pochopitelně nemožné zřídit výjezdní stanoviště záchranky pro zdejších 200 obyvatel. V těchto odlehlých oblastech spolupracujeme s horskými záchranáři, další alternativou je hradecká letecká záchranná služba, která se kamkoliv dostane do 15 minut,“ uvedl zdravotní náměstek Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje Libor Seneta.

Podobným případem jsou krkonošské Mísečky. Ze Špindlerova Mlýna, kde by někteří rádi viděli další výjezdní stanoviště záchranky, je to sem pěšky sotva půl hodiny. Ale autem složitou objížďkou 40 kilometrů. Za 20 minut by to zdravotníci nestihli ani ve formuli.

„Byli bychom úplně nejradši, aby nebyly časové limity žádné. To není o tom, že se za pacientem nesnažíme být co nejdříve, že se chceme cestou stavit někde v kiosku. V některých oblastech je ale i těch dvacet minut málo, jednak také máme strach ze žalob vycházejících z neoprávněných nároků. Už dnes se do 15 minut vejdeme v 95 procentech výjezdů, žádný systém však na horách nebo při špatných klimatických podmínkách nezaručí ani půlhodinu,“ podotkl Seneta.

V Královéhradeckém kraji, jehož uznávanou organizací záchranky se inspirovaly ostatní české kraje, je 14 výjezdových stanovišť, v Pardubickém kraji patnáct.

Lidé jsou vulgární i na dispečerky, posteskl si řidič záchranky

Pardubice – Je to nevděčná řehole.

„Co si vyposlechneme nadávek, lidé si kolikrát vymýšlejí, že jsme přijeli dlouho, jsou vulgární i na dispečerky. Řvou, že si platí zdravotní pojištění, a vyhrožují, že si budou stěžovat,“ líčí nejmenovaný řidič záchranky na Pardubicku.

S médii totiž má, podobně jako zaměstnanci dalších krajských organizací, z neznámých důvodů zakázáno mluvit.

„Skončily restituce, lidé už se nemají o co soudit, tak jdou po nás,“ posteskl si. Přitom, jak říká, stížnosti jsou neoprávněné. „Vyjíždíme do minuty, jak nastartujeme motor, rozsvítí se na dispečinku kontrolka. Vše je evidováno.“ Prodlevy vznikají jen při volání na univerzální linku 112, rychlejší je prý „stará“ 155.

Ačkoliv jezdí na rovinatém Pardubicku, při zimních kalamitách je i tady občas problém se vejít do 20 minut. Nejvíc ho mrzí desítky zbytečných výjezdů, u nichž by medikaci stačilo vyřešit po telefonu. Jen kdyby si lidé nechali říct…

Kamil Dubský