„Jedná se o simulovaný zásah: lanovka z nějakých technických důvodů nemůže pokračovat v cestě a je třeba pomocí vrtulníku a lanového podvěsu zachránit osoby, které na lanovce zůstaly. A to buď jednotlivce nebo dvě až tři osoby najednou,“ poznamenal Jan Kotland, examinátor HZS Královéhradec­kého kraje.

Kromě hasičů se cvičení účastnili také členové královéhradecké ZZS a figuranti z řad zaměstnanců lanové dráhy.

„Důležitá je navigace a kontakt s palubním inženýrem ve vrtulníku, aby se lano v podvěsu nezachytilo například mezi stromy,“ vysvětlil podstatu cvičení Kotland a pokračoval: „Je také třeba dbát na stanovenou výšku a na bezpečnost osob, které provádějí zásah.“

Hasiči směřují cvičení takového charakteru zejména na jarní a letní měsíce. „V zimě je to výjimečně, protože nejsou ideální podmínky pro létání,“ podotkl Kotland a dodal: „Vyčleněno máme dvacet letových hodin s policejním vrtulníkem a dvacet s letkou DSA a.s. Průměrně je to jedno cvičení měsíčně.

Mezi letecké záchranáře se rekrutují hasiči vyškolení jako lezci, minimálně s dvouletou praxí. „Musíme důvěřovat technickému materiálu, který máme k dispozici. Nebezpečný je zásah v případě, že by zklamal lidský faktor,“ dodal Jan Kotland.

Poslední ostrý zásah za pomocí vrtulníku a lanového podvěsu absolvovali hasiči před deseti dny, kdy na Černé hoře spadl paraglidista.