Snaha opravit rozbité krajské silnice je nekonečným příběhem. Politici přiznávají, že rekonstrukce silnic II. a III. třídy patří k nejpalčivějším problémům každého kraje. Své o tom vědí silničáři i řidiči. Na opravy se přitom vynakládají obrovské prostředky.

Královéhradecký kraj 
od roku 2013 do konce roku 2015 investoval do celkových rekonstrukcí silniční sítě bezmála 1,5 miliardy korun. Postavilo se za ně 145 kilometrů silnic, 
11 mostů a 20 opěrných zdí, zajistilo se množství svahů 
a sesuvů silnic a provedla se protihluková opatření na silnicích II. a III. třídy. Stále to však nestačí.

„Zhoršující stav komunikací se podařilo zastavit, ale přesto je jejich průměrný stav hodnocen známkou 3,86 z pětistupňové škály," konstatoval Michal Friček 
z tiskového odboru kraje.

Nejhorší stav je v okrese Hradec Králové, který má známku 4,11, jen o málo lepší je Trutnovsko  s hodnocením 4,06 a Jičínsko s 4,05. K průměru se blíží Rychnovsko se známkou 3,81 a nejlepší stav je na Náchodsku, které má hodnocení 3,48.

„Aby se stav zlepšil, je potřeba do celkových rekonstrukcí každoročně investovat minimálně 600 milionů korun," upozornil Michal Friček. Dalších průměrně 200 milionů korun ročně je vynakládáno do průběžných oprav komunikací a další nemalé prostředky stojí také zimní údržba a sečení.

Při rekonstrukcích pomáhají dotace

Kraji pomohly evropské peníze. Například díky ROP Severovýchod bylo zrekonstruováno 382 kilometrů silnic. „Počet úseků silnic, které by bylo potřeba modernizovat, byl však rozhodně vyšší než objem dostupných financí," podotkl hejtman Lubomír Franc.

Vedle krajského rozpočtu a ROP kraj čerpá peníze na rekonstrukce silnic i z fondů IROP, SFDI či fondu česko– polské spolupráce, pomáhají také peníze na rozvoj průmyslových zón Kvasiny a Vrchlabí.

Chystají se opravy a stavby za 8 miliard

V letošním roce byly zahájeny rekonstrukce dopravní infrastruktury za více než 600 milionů korun, oproti předpokládané hodnotě je cena nižší o 32 procent. Jde celkem o 40 staveb.  „V roce 2016 se tak zrekonstruuje 82,1 kilometru silnic, čtyři  mosty a dvě opěrné zdi. Rozsáhlejší stavby jsou rozděleny na etapy a dokončí se až v roce 2017," upřesnil Michal Friček.

Z nejvýznamnějších staveb lze jmenovat letos realizovanou rekonstrukci silnice II/308 HK, Slatina – hranice okresu Rychnov n/Kněžnou, II/286 Jičín – Železnice – hranice okresu, II/303 Jetřichov – Broumov, II/305 Albrechtice nad Orlicí – Borohrádek nebo III/30012 Dvůr Králové nad Labem – křižovatka s II/325 – I. etapa.

V přípravě jsou projekty v hodnotě přes osm miliard korun, jde celkem o 250 akcí. Z nejvýznamnějších lze jmenovat obchvat Opočna.

Podle Michala Frička se na příští rok chystají projekty v hodnotě přes 1,5 miliard korun před vysoutěžením. V oblastech Broumovsko, Policko a Orlické hory jsou v rámci česko-polské spolupráce připraveny projekty za 500 milionů korun. Uskuteční se, pokud na ně kraj dostane dotace.

Opravy cest se protáhly, ale řidiči jezdí po rovném

Z oprav silnic na Královéhradecku.Zdroj: Deník/ Jan PruškaHradecko - Některé úseky už řidiči opět projedou bez obav, že si rozbijí svůj vůz. Například loni na podzim silničáři dokončili opravy cesty z Bělče nad Orlicí do Krňovic. Silničáři opravili a zesílili podkladní i krycí vrstvu, součástí byla také obnova odvodnění silnice.

Rekonstrukce byla přitom jen první etapou rozsáhlých oprav v těchto místech. Ty ale přijdou na řadu až později. Další opravy plánují silničáři v Bělči nad Orlicí směrem na Svinary.

V roce 2013 potrápila místní obyvatele i řidiče několik měsíců oprava silnice ve Slatině. Původně měla trvat 19 týdnů, rekonstrukce se ale protáhla na třicet týdnů. Na vině byly špatné geologické průzkumy, které neodhalily spodní vodu. Stavbaři na to ale přišli až v době, kdy měli silnici rozkopanou.

O půl roku později začala další etapa oprav Kladské ulice od čerpací stanice k začátku Slatiny. „Je to důležitá výpadová komunikace směrem na Nové Město nad Metují. Šířkové poměry silnice zůstaly zachovány. V rámci rekonstrukce byly také opraveny stávající vjezdy a hospodářské sjezdy z komunikace," řekl náměstek hejtmana Karel Janeček, který je odpovědný za oblast dopravy.  Obě etapy stály dohromady zhruba 56 milionů korun.

Silničáři opravují přes léto několik důležitých silnic

Z oprav silnic na Královéhradecku.Zdroj: Deník/ Jan PruškaHradecko - Několik míst na Hradecku v současné době opravují krajští silničáři. 
V Hradci Králové je například neprůjezdná Úprkova ulice od malšovického nadjezdu až ke křižovatce s ulicí Na Drahách. Opravy budou stát celkem 15 milionů korun. Hradecká radnice během rekonstrukce opraví chodníky, osvětlení, ale původně plánovaná cyklostezka kvůli nedostatku místa nakonec nevznikne.

Řidiči aktuálně neprojedou také Tyršovou ulicí v Třebechovicích pod Orebem, kde do konce listopadu budou dělníci opravovat silnici.

Komplikace pro vozidla 
z Trutnovska a Jičínska, která míří do Prahy, je rekonstrukce povrchu silnice na novobydžovském Masarykově náměstí. Až do neděle 30. října místy neprojedou. Silničáři už pracují od začátku července na prvním úseku mezi hranicí hradeckého okresu s nymburským a Skochovicemi v délce 950 metrů. Obě rekonstrukce budou stát 24 milionů korun, 90 procent pokryjí dotace. „Oba úseky jsou 
v současné době ve špatném technickém stavu. Vozovka mezi Nymburkem a Skochovicemi vykazuje podél okrajů plošné deformace 
a trhliny. Křižovatka silnic II/324 a II/327 v centru Nového Bydžova zase nevyhovuje stanoveným parametrům kvůli konstrukci zpevněných ploch, které brání bezpečnému užívání," sdělil radní pro dopravu Karel Janeček.

S omezením musí lidé počítat také v Černilově, kde se opravuje tah do Orlických hor. Zákaz vjezdu začíná v hradecké Slatině a neprůjezdná je silnice až do Libřic. Hotovo by mělo být
v listopadu.

Úprkova se dočká nového kabátu i k Malšově Lhotě

Z oprav silnic na Královéhradecku.Zdroj: Deník/ Jan PruškaHradecko - Úseků, kde si řidič může rozbít auto, vylámat zuby nebo rozlít pití, je na Hradecku více než dost.

Například objízdná trasa z Hradce Králové do Černilova vede přes Librantice. Využívanější trasa dostane sice nový kabát, objízdná by ale potřebovala také co nejdříve opravit (na snímku).

Na většině méně významných silnic spojující menší obce musí jezdit řidiči opatrně kvůli výmolům, hrbům a dalším nedostatkům.  Například mezi Stěžerami a Dolním Přímem musí řidiči na rovince počítat s nepříjemným povrchem, opravená je silnice pouze přes Dolní Přím. Stejně také cesta z krajské metropole na Hrádek u Nechanic by místy zasloužil opravu. Mouchy najdou řidiči také na „dálniční zkratce" z Moravského Předměstí na D11 směrem na Vysokou nad Labem přes Opatovice nad Labem.

Silnice, která spojuje střed Hradce Králové s oblíbeným Stříbrným rybníkem a pokračuje dál na Třebechovice, byla dlouhodobě v neutěšeném stavu. Část již stavbaři opravují. Další úsek Úprkovy ulice směrem přes Malšovu Lhotu plánuje Správa a údržba silnic Královéhradeckého kraje opravit v budoucnu. Město si totiž mohlo říci, odkud silničáři začnou s rekonstrukcí.