Díky dosavadní mírné zimě se silničářům daří šetřit, naspořené prostředky by se tak mohly hodit při letních opravách výmolů. Na opravy vozovek se vloni totiž kvůli náročné zimní údržbě moc nedostalo a východočeské silnice jsou tak ve stále katastrofálnějším stavu.

Pardubické krajské silničáře stála údržba silnic druhé a třetí třídy loni v listopadu a prosinci méně než polovinu toho, co rok předtím: zatímco v roce 2010 museli silničáři na čištění komunikací druhé a třetí třídy vynaložit 66,6 milionu korun, za poslední dva měsíce loňského roku jen 29,6 milionu korun.

Podobnou bilanci mají cestáři v Královéhradeckém kraji. V listopadu a prosinci utratili jen 46 milionů korun, zatímco před rokem zaplatili 111 milionů korun. Dosavadní úspora tak činí 65 milionů korun.

Leden však představy o desetimilionových úsporách prostředků, za které by se mohlo v létě opravovat o to víc než vloni, už hatí.

„Celkový účet za zimní údržbu bude možné vystavit skutečně až na začátku dubna. A zatímco v listopadu a prosinci jsme měli náklady na zimní údržbu skutečně rekordně nízké, leden bohužel znamená obrat o 180 stupňů. Kromě hradeckého okresu a jeho nejbližšího okolí musíme všude bojovat s bariérami sněhu. Obrovské náklady představuje už jen jeho vyvážení za hranice měst a obcí,“ řekl náměstek hradeckých krajských silničářů Petr Zima.

V Pardubickém kraji je situace o něco málo lepší. Poloh nad 500 výškových metrů, kde vládne opravdová zima, je tu přece jen o poznání méně.

„Zatím se zima vyvíjí z hlediska vynaložených prostředků dobře. Bylo by fajn, kdyby se nám za celé období podařilo ušetřit třeba 30 milionů korun,“ řekl šéf pardubických krajských silničářů Miroslav Němec.

Ale dělat z toho závěry, že se cestářům podaří v létě opravit o to víc poškozených úseků, odmítl jako předběžné. „Jen do nejnutnějších oprav krajských silnic – jde v součtu asi o 100 kilometrů – by podle loňského monitoringu bylo potřeba nalít půl miliardy korun, těch 30 milionů situaci skutečně nezachrání. Vzhledem k přetrvávajícímu havarijnímu stavu komunikací a prohlubování jejich vnitřního dluhu tato částka navíc letos ještě naroste,“ dodal.

Ve východních Čechách je zhruba 6000 kilometrů silnic druhé a třetí třídy, ty patří krajům. Vedle toho se krajští cestáři smluvně starají i o údržbu silnic první třídy a dálnic, služby fakturují státnímu Ředitelství silnic a dálnic.

Třeba loňská zimní sezona vyšla oproti předchozím dvěma letům cestáře na údržbu levněji. Během ní však vznikly na silnicích poměrně značné škody, většina poškozených úseků dodnes není opravených. Na míru poškození vozovek měly vliv především velké výkyvy počasí a teplotní rozdíly.

Účet za zimní údržbu v minulých letech:

Královéhradecký kraj – 2008/09:
200,2; 2009/10: 194,6; 2010/11: 188,5
Pardubický kraj – 2008/09: 168,6; 2009/10: 175,5; 2010/11: 168,4

Královéhradecký kraj – účet za listopad a prosinec posledních dvou let:
listopad 2010:
17; 2011: 5
prosinec 2010: 94; 2011: 41

Pozn.: Ceny jsou v milionech korun.
Zdroj: krajské úřady, SUS

(kim, čtk)